Persbericht en biografie

PERSBERICHT

 

Carole King – A Natural Woman

 

een tribute door Esther Groenenberg en band

 

Carole King – A Natural Woman is de nieuwe voorstelling van zangeres, pianiste en songwriter Esther Groenenberg. In deze show brengt de Zwolse muzikante een ode aan haar grote inspiratiebron Carole King. Haar legendarische album Tapestry staat in deze show centraal, maar Groenenberg neemt ook uitstapjes naar het eerdere werk van King en naar de muziek van vriend James Taylor.

 

Esther Groenenberg zingt en speelt piano en wordt vergezeld door zingende muzikanten Bauke Bakker op drums, Dirk Schreuders op basgitaar (beide bekend van de band Her Majesty en hun succesvolle ode aan Crosby, Stills, Nash & Young) en Bas Schouten op gitaar (bandlid The Handsome Poets & Lisa Lois). In het voorjaar van 2017 deed zij een volledig uitverkochte try-out tour, om vanaf oktober 2017 met de echte tour te beginnen.

 

Eerdere theaterseizoenen tourde Esther met haar eigen Nederlandstalige luisterliedjes langs de theaters. Ze scoorde een grote YouTube-hit met het liedje 'Oh meisje' en was te zien in o.a. De Wereld Draait Door. 

 

UITGEBREIDERE INFORMATIE OVER DE VOORSTELLING

 

Carole King, A natural woman

 

een tribute door Esther Groenenberg en band

 

De muziekwereld in de jaren zestig werd achter de schermen gedomineerd door mannen. Toch waren er vrouwen die hun mannetje stonden en daar is Carole King er één van. Gedurende de jaren zestig schreef ze talloze hits voor andere artiesten (waaronder The Loco-motion, Natural Woman en You’ve got a friend) en begin jaren zeventig brak ze door als solo artiest met haar album Tapestry.

 

Esther Groenenberg bracht drie albums uit en tourde met haar eigen liedjes langs de Nederlandse theaters. Ze scoorde ze een grote YouTube hit met haar liedje Oh meisje en maakt deel uit van de meidenband The Bluebettes (a tribute to the sixties). Esther begeleidt zichzelf op de piano, waarbij Carole King als haar grote voorbeeld geldt.

 

Het neigde naar een obsessie: Esther studeerde de laatste jaren verwoed alle liedjes van Tapestry in. De biografie van King naast haar bed. Tapestry op de platenspeler en als hoogtepunt het bezoek aan Carole Kings concert in Hyde Park, London in juli 2016. Tapestry (‘wandkleed’), staat centraal in deze voorstelling, met daar doorheen verweven de hits die ze schreef voor andere artiesten én de muziek van haar muzikale soulmate James Taylor. Esthers bewondering voor deze bijzondere vrouw en haar muziek spat van het podium. Dat het album dit jaar ook nog eens haar 45e verjaardag viert, maakt het nog waardevoller.

 

Esther staat op het podium met topmuzikanten Dirk Schreuders, Bauke Bakker (beide Her Majesty, Bertolf) en Bas Schouten (The handsome poets, Lisa Lois). Samen creëren ze de sfeer van The Troubadour, de nachtclub die een grote rol speelde in de carrière van King.

 

 

BIOGRAFIE ESTHER GROENENBERG

 

De eerste tekst die zangeres, liedjesschrijfster en toetsenist Esther Groenenberg ooit schreef ging over Zuurkool Met Worst (2007). Hoewel ze in die tijd vaak riep dat ze het ‘maar onzin vond dat liedjes altijd maar over van die zware dingen moesten gaan’, merkte zal al gauw dat het toch echt wél de grotere dingen in het leven zijn, die haar inspireren.

 

Via een succesvolle omweg – haar liedje ‘Oh meisje’, waarin ze vrouwen op vrolijke wijze aanspoort om tevreden te zijn met hun uiterlijk , werd een grote YouTube-hit en bracht haar o.a. bij De Wereld Draait Door- kwam ze steeds dichter bij de kern van haar muziek: verhalen vertellen die er toe doen. Teksten schrijven die motiveren, troosten en een positief licht schijnen op het leven, dat genoeg donkere kanten heeft.

 

In 2009 bracht Esther haar debuutalbum ‘Slingers en ballonnen’ uit en in 2011 volgde ‘Overstroom’. Waar haar eerste album nog naar kleinkunst neigde, was haar tweede plaat echt een pop-album. Ze tourde met beide albums succesvol langs de Nederlandse theaters samen met haar bandleden. Ook verbreedde ze haar horizon de laatste jaren door als toetseniste en zangeres deel uit te maken van vrouwenband ‘The Bluebettes’ (vanaf 2012) en mee te spelen en zingen in de band van Sara Kroos’ kerstshow ‘Kerst met Kroos’ (2014).

 

In 2013 werd de zangeres moeder. Het leverde de haar, naast veel slapeloze nachten, een nieuw gevoelsleven en andere visie op de wereld op. Toen ze opnieuw de studio in ging met haar band, kon het niet anders dan dat er ook liedjes werden opgenomen waarin dit nieuwe gevoelsleven werd vertaald. Een groot thema op de nieuwe cd ‘Elk eind is een begin’, is het contrast tussen het grote kleine huiselijke geluk en de ‘grote boze wereld’ aan de andere kant van de gordijnen. In april 2015 verscheen dit album ‘Elk eind is een begin’ en aansluitend deed zij een theatertour met de liedjes van dit album, waarmee ze zeer positieve kritieken oogstte.

 

Esthers teksten zijn poëtisch, maar begrijpelijk. De melodieën spannend, maar makkelijk in het gehoor liggend. De muziek laat zich omschrijven als pop-luisterliedjes waarin verschillende muzikale stijlen (o.a. country, soul, folk) verstopt zitten. Akoestische liedjes met invloeden van haar grote helden Carole King, The Beatles en Daniël Lohues, maar altijd ‘eigen’.

 

Naast het brengen van eigen werk, geniet Esther ook enorm van het zingen van bestaande nummers. ‘Ik leer veel van het zingen van andermans werk. Het is altijd weer een mooie uitdaging om me een bestaand liedje eigen te maken en te kunnen zingen alsof het van mezelf is’. En ze vult aan: ‘daarnaast vind ik het heerlijk om me even in de muziek van mijn muzikale helden onder te dompelen’.

 

Aankomend jaar zal Esther met twee voorstellingen langs de Nederlandse theaters touren. Ze brengt een ode aan haar heldin Carole King in het programma ‘A Natural Woman’ en ze gaat een theatershow doen met The Bluebettes: ‘Back to mono’, met liedjes uit de jaren zestig.

 

 

 

Niet zomaar het zoveelste pianomeisje’ – MusicMaker ****

 

Schilderijtjes in gewone taal. Nergens hoogdravend, wel recht voor z’n raap’ - TROUW

 

‘Haar sprankelende persoonlijkheid bewijst haar diensten bij het oproepen van de gunfactor’ – De Stentor


Website Studio Jan Koek